Tilasin netistä d-renkaita ja päätin testata niiden käyttöä olkalaukussa. Isommassa laukussa paino saattaa vaikuttaa d-renkaiden toimivuuteen, mutta tällaisessa pienemmässä laukussa renkaat eivät tunnu kovin paljon rypistävän kahvipussisuikaleita. D-renkaat on punottu siksak punokseen niin että niiden suorat osat ovat punoksen sisäpuolella ja kaarevat osat ulkopuolella. Punonnassa täytyy vaan oikeassa kohdassa pujottaa suikaleet renkaista läpi ja jatkaa punontaa normaaliin malliin. D-renkaat voi lisätä myös jälkikäteen purkamalla punosta siihen asti, mihin renkaat haluaa asettaa.
Laukun punoin siksakilla. Pohja on 24 suikaleella punottu ja siitä taittuu laukun sivuiksi kuusi sakaraa. Sivut koostuvat pohjan sakaroiden lisäksi kahdesta kuuden siksakin pituisesta siksak-renkaasta. Laukun läppä muodostuu kahdesta samanlaisesta lyhyestä siksak-palasta, joiden päät on päätelty punomalla suikaleiden päät kääntämällä. Ohjeen löydät videolta sivun lopusta.
jatkuu mainoksen jälkeen
Kiinnikkeenä läpässä on kaksi vanhasta käsilaukusta pelastettua magneettinappia. Läpän magneetit on kiinnitetty vain punoksen sisimpään kerrokseen ja vastakappaleet kokonaan punoksen läpi. Laukun käyttötarkoituksesta riippuen voi olla hyvä esim liimata jokin tarra laukun sisäpuolella magneettinappien suojaksi, etteivät ne raavi laukun sisään laitettavia tavaroita.
Laukun olkaimena voi käyttää mitä vaan irto-olkainta. Tässä käytössä Globe Hopelta ostettu turvavyöolkain. Pidän näissä kahvipusseista punotuista lakuista, kun ne pitävät hyvin muotonsa ilman mitään tukikankaita tai muita tukirakenteita. Sisäpuolelle voisi kyllä ommella vuorikankaan, jotta saisi vetoketjullisen pikkutaskun, mutta samaan tarkoitukseen voi käyttää laukun sisällä sopivaa pienempää pussukkaa pikkutavaran säilyttämiseen.
jatkuu mainoksen jälkeen